DenDagligaKampenMotSmärtan

Direktlänk till inlägg 25 januari 2022

Säsong 1 Episod 25 - Att göra ljus (steg för steg) och en bra dokumentär

Av Mandy Wollersheim - 25 januari 2022 10:00

Vill bara titta in och berätta att det har varit en produktiv morgon än så länge då jag har hunnit att göra tre ljus redan och dessutom hunnit kolla på en halv dokumentär om att bygga hus av lera. 

 

Först så vill jag visa mina ljus som jag har gjort idag och berätta lite om processen så kanske ni förstår att det tar tid att göra och att det tar ännu längre tid för mej att göra:

 

1. Smält vaxet ( jag använder ett soja vax som heter C3 och jag smälter det i en riskokare)

 

2. Gör vid burkarna som ljusen ska vara i. Jag har en 100 grams burk och en 250 grams burk (senare kommer jag att ha två stycken 250 grams burkar. En hög och en låg. I den lilla burken använde jag en veke med nummer 8 och i den höga stora burken använde jag en veke med nummer 10 och i den stora låga burken använde jag två stycken vekar med nummer 8)

   

3. Välj färg och eventuell mica pulver (jag använder electric blue färg och luster blue mica pulver

 

4. Mät upp 15 gram doftolja och denna gången så använde jag citron & fläder ( jag använder 5 % doft i dessa ljusen)

 

5. Mät upp 335 gram vax och häll i färgen och mica pulvret. Håll koll på hur varmt vaxet är

 

6. När vaxet är runt 70 grader så häller du i doftoljan och rör sakta minst 3 minuter för att doftoljan ska binda sej till vaxet

 

7. Häll upp vaxet i burkarna* och låt stelna i rumstemperatur

 

*Det var här jag insåg mitt fel i att ha mätt upp 335 gram vax för i varje burk så fyller jag bara upp till den lilla kanten där locket sitter och det gör att där blev så mycket vax över att jag kunde göra det stora låga ljuset också så det löste ju sej ändå. Nu har jag ju tre stycken ljus istället för två som jag hade planerat från början. För att jag ska komma ihåg detta till nästa gång så skriver jag ner det i en speciell bok som bara har ljusrelaterat innehåll i sej.

 

Allt som allt så tog denna processen ca 3 timmar för mej från start till att ha hällt upp ljusen och städat undan innan jag landade med min stora rumpa i soffan. Som sagt ALLT tar längre tid men det gör inget för jag har tid!

 

Återkommer med bilder på dessa ljusen och ljusen från igår i kvällens inlägg.

 

Nu till den där dokumentären som jag pratade om i början på detta inlägget


Jag har bara tittat ca 10 minuter men den verkar riktigt bra så nu ska jag njuta av mitt kaffe och titta vidare.

 

Var rädda om er mina underbara läsare så ses vi ikväll igen   

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mandy Wollersheim - Fredag 17 maj 22:00

Detta inlägget kommer att vara lite mörkare än vad jag brukar skriva och jag ber om ursäkt för att du sitter mitt i detta mamma men du vet att jag älskar dej och ALLTID kommer att göra!   Jag försökte precis (vid 15:30) att sträcka ut en hand och...

Av Mandy Wollersheim - Torsdag 16 maj 23:45

Helt ärligt så är jag så trött i hjärnan idag så jag vet med 100 % säkerhet att detta inlägget kommer att vara super rörigt men jag tänker skriva ändå så det får ni helt enkelt leva med      I alla fall så kom jag i säng vid 1 imorse och somnade ...

Av Mandy Wollersheim - Onsdag 15 maj 23:45

Alltså inatt så har jag sovit rätt så bra från klockan 1 men sen så vaknade jag med ett jäkla ryck av att det brakade till i lägenheten så jag trodde på riktigt att det var en lastbil som hade kört in i lägenheten för så jäkla högt var ljudet      ...

Av Mandy Wollersheim - Tisdag 14 maj 23:45

Inatt så har jag faktiskt sovit riktigt bra när jag väl lyckades slita mej från min Destiel bok vid 1 tiden      Dock så somnade jag direkt när jag la huvudet på kudden och sen så vaknade jag inte förrens larmet gick igång 5:45 imorse och det var...

Av Mandy Wollersheim - Måndag 13 maj 23:15

Inat så fick jag tvinga mej själv att lägga ifrån mej min Destiel bok vid 2 tiden för den är så sjukt jäkla bra (jag har läst den 2 gånger innan) så jag vet ju vad som ska hända och det är såååååå sjukt svårt att bara lägga ifrån sej boken och försök...

Månen just nu

Mandy

 

Namn: Mandy 

Smeknamn: Pandy eller Flannels

Hårfärg: Eldrött sedan 2011

Född: 30/10 - 1991

Hobbys: Bilar, fotografera, göra ljus och pyssla

 

Diagnoser:

Migrän

Fibromyalgi

Hypermobilitetssyndrom (överrörliga leder)

 

Destiel (Dean & Cas från Supernatural) shipper 💚💙

 

 

 

Mandys.Destiel.Bookshelf

 


Ovido - Quiz & Flashcards