DenDagligaKampenMotSmärtan

Direktlänk till inlägg 13 mars 2024

Säsong 3 Episod 13 - Vilse i planeten...

Av Mandy Wollersheim - Onsdag 13 mars 22:15

Igår så gick jag och la mej redan innan klockan 23 och jag somnade rätt så fort för jag var som jag skrev igår helt slut i rutan. Så jag somnade och sov rätt så bra fram tills vid 4 imorse då jag vaknade med ett ryck aldeles kallsvettig och först så kunde jag inte förstå varför men sen så slog det mej vilken dag det är idag...

 

...den 13 Mars...

 

...och jag tror nog att om du är en nära vän till min familj så vet du också vad det är för dag idag och varför just denna dagen är så viktig för mej och min familj men om du sitter där och läser och inte har den blekaste aning så ska jag berätta lite snabbt för jag orkar helt enkelt inte gå in i förmycket detaljer om denna händelsen!

 

Det är nämligen såhär att idag är det 13 år sedan min lillebror var med i en väldigt allvarlig bilolycka där han punkterade sin högra lunga, fick en skada på sin lever (tror jag att det var) och även fick en rejäl smäll i huvudet (vilket kan förklara en hel del om varför han är som han är).

 

Han var väldigt nära att dö så läkarna fick försätta honom i ett medicinskt koma i nästan en hel vecka och jag kan säga att det är den längsta veckan i hela mitt liv och jag vill ALDRIG uppleva det igen. 

 

Efter att dom sen väckte honom så fick han ligga kvar först på Intensivvårdsavdelningen innan han blev förflyttad till Kirurgavdelningen där han spenderade nästan en hel månad innan han fick komma hem med övervakning.

 

Självklart så spenderade jag, mamma och pappa varje dag på sjukhuset hos honom även när han låg i komat eftersom vi ville vara nära honom och jag gjorde mitt bästa att hänga med så mycket jag bara kunde i mitt skolarbete från gymnasiet och jag lyckades vilket var bra för då hade jag något annat att tänka på medans jag jobbade på mina uppgifter.

 

När mamma och pappa behövde gå tillbaka till sina arbeten så spenderade jag mina dagar hos brossan på sjukhuset (efter att han hade blivit väckt från sin koma) och vi hittade på mycket hyss men roligt hade vi och sköterskorna skrattade åt oss   

 

Sen när brossan fick komma hem så fick han inte lov att vara ensam och inte anstränga sej så det slutade med att han fick bo på soffan i TV rummet och medans mamma och pappa var på jobbet så var jag hemma och tog hand om honom vilket jag så klart gärna gjorde för jag kunde lika bra göra mina skolarbeten hemifrån eftersom jag redan hade gjort dom från sjukhuset i en månad. 

 

Allt som allt så tror jag att jag var borta från skolan i 1,5 månader under denna perioden men det var aldrig någon av mina lärare som sa något för jag tror att dom förstod allvaret i vad som hade hänt och med tanke på att jag hela tiden frågade efter uppgifter så visade jag ju att jag faktiskt ville försöka hänga med trots att jag inte var på plats!

 

Jag kommer helt ärligt inte ihåg hur länge brossan var hemma innan han fick börja i skolan (gick han på gymnasiet då?) igen men jag vet att han var hemma själv sen när jag återgick till skolan när han kunde klara sej bättre själv igen.

 

Denna perioden i mitt liv är väldigt luddig för jag tror helt ärligt att jag har valt att förtränga mycket av känslorna ör att slippa komma ihåg smärtan jag hade i mitt hjärta och detta som jag ska berätta nu har jag berättat för både mamma, pappa och brossan så dom vet om det men när brossan låg i koma och läkarna inte viste om det skulle gå att väcka honom eller inte så gjorde jag en deal med Gud om att ifall min bror fick leva så fick han lov att ta me utan att jag skulle göra motstånd.

 

Som tur är så behövdes inte det och både jag och brossan har fått överleva   

 

Så ja nu förstår ni kanske varför just denna dagen är viktig för mej och min familj och anledningen till att jag vaknade kallsvettig klockan 4 imorse är för att det vart just klockan 4 på morgonen som telefonen ringde och jag svarade och den på andra sidan av luren (tänker inte skriva ut vem det var som ringde!) sa att min bror hade varit med om en väldigt allvarlig bilolycka och denna personen visste inte ens om han fortfarande levde eller inte för ambulansen hade kört iväg med honom i ilfart till akuten i Helsingborg.

 

Men ja nog pratat om detta nu för annars så kan jag nog lätt ägna hela detta inlägget åt att skriva om denna händelsen!

 

 I alla fall så vaknade jag som jag skrev till vid 4 imorse och vart helt kallsvettig och det första jag gjorde var att ta mej upp ur sängen för att kolla så att brossan var hemma (ibland så är det bra att kunna spionera på sin lillebror) och det var han så jag passade bara på att gå på toa och sen så la jag mej igen och somnade som en stock fram tills larmet gick igång 5:45 och det var dags att gå upp   

 

Efter att jag hade stängt av larmet så ringde jag först till pappa för att berätta att jag var vaken och när jag hade pratat med honom så ringde jag till mamma och pratade med henne också innan jag klädde på mej och gick ut i köket för att trycka igång mitt kaffe och ta mina mediciner i väntan på att mitt kaffe skulle rinna ner       

 

Med kaffet upphällt i min mugg så ställde jag mej och började diska för tydligen så vart jag lat igår och orkade inte diska innan jag gick och la mej så jag vaknade istället till en överfull vask så det var bara att börja morgonen med att få lite ren disk och när jag stod där och diskade så tog jag en liten paus för att skriva till brossan att jag var extra tacksam över att ha honom kvar i mitt liv idag och att även fast att det har gått 13 år så känns det ibland som att det var igår det hände.

 

Och sen när jag hade skickat meddelandet till honom och fortsatt att diska så såg jag när brossan körde upp till jobbet för att hämta sin TMA bil och då vinkade vi på varandra och det gjorde mej så varm i hjärtat   

 

När disken var färdig så kröp jag ner i sängen igen och tittade vidare på 9-1-1 och när jag kände att jag började bli hungrig så gick jag ut i köket och rostade mackor och sen så kröp jag ner i sängen igen efter att jag hade diskat och så tittade jag på några avsnitt till av 9-1-1 innan jag bestämde mej för att sova en timme mellan 11 och 12 för jag vart lite trött fortfarande även om det inte är ens i närheten av hur trött jag var igår.

 

Somnade som en stock och sov riktigt bra så jag hörde först inte när larmet gick igång vid 12 men efter en stund så vaknade jag till liv och fick stängt av det för att sen ta mej upp ur soffan, klä på mej och rulla ihop madrassen för att kunna göra vid soffan så att jag kunde sitta där sen och vänta på att mamma skulle komma och ställa bilen när hon gick upp till biblioteket för att städa   

 

Vid 13:30 kom mamma och jag kände att jag hade mycket energi idag så jag följde med henne upp till biblioteket och städade och sen så var vi inne på Arons för mamma skulle handla och då passade jag på att köpa två ICA potatisgratänger för dom var billiga och även en påse med lite naturgodis för shark week ska börja imorgon och självklart så är jag ju sugen på massa choklad nu fast att jag inte ens gillar choklad     


Jag passade även på att hämta mitt efterlängtade paket från Shein som ÄNTLIGEN hade orkat komma fram till Arons och sen när vi kom tillbaka till min lägenhet så bjöd jag mamma på kaffe och när hon hade kört hem så hällde jag upp mitt naturgodis och så började jag packa upp mitt Shein paket   


För er som undrar vad de blå ringarna med sugproppen är för något så är det så enkelt som att det är mat-ringar till mina akvarium. Man sätter alltså fast dom i akvariet och så häller man mat i den ringen istället för att den ska vara i hela akvariet och så får fiskarna äta där ur.

 

Det låter ju smart men jag vet inte om jag tror på det eller inte så jag får helt enkelt testa när jag har köpt mina fiskar nästa månad   

 

De två tygbitarna med stjärn och rymd mönster är två draglakan som jag hoppas passar till min säng och den där lilla rymdfarkosten är en luftfuktare som jag är totat kär i    

 

Efter att jag hade packat upp allt förutom planeterna så slängde jag igång en maskin med sängkläder där även de nya draglakanen var med och sen så bytte jag om till mina träningskläder och sen så gav jag mej ut på min runda i solen och det gick inte fort idag men jag tog mej runt och det är det viktigaste   


Väl hemma igen så gjorde jag vid min potatisgratäng och körde in den i ugnen för att sen ge mej på att försöka få ihop mina planeter och det var verkligen inte det lättaste kan jag tala om för er   


Nu efter många om, men och svordomar på olika språk så är alla planeterna ihopsatta men jag känner mej helt vilse i planeten för jag vet inte hur jag ska sätta dom i taket så att det blir snyggt       

 

Så just nu ligger alla förutom en huller om buller på mattan framför TV:n för den ena har jag satt fast i en sytråd med ett häftstift i taket men jag vet inte om jag vill ha dom hängande så eller inte så jag får gå upp med dom på min övervåning som jag glömmer bort att jag har och sen så får jag helt enkelt sova på det som man brukar säga och komma på någon smart lösning under natten   



Mitt i allt detta kaos så vart även potatisgratängen färdig och herre jösses vad god den blev för jag hade lite extra matlagningsgrädde i den tillsammans med torkad vitlök och sen lite mager ost på toppen   


Ja nä men nu ska jag snart göra mina språklektioner efter att Parre har ringt när hon har slutat jobba och sen så blir det att ren bädda sängen innan jag kryper ner för att sova fast att jag inte har orkat duscha idag heller   

 

Var rädda om er mina underbara läsare   

   

 

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mandy Wollersheim - Söndag 19 maj 22:00

Egentligen så orkar jag inte alla skriva något inlägg idag men jag gör det ändå eftersom jag vet att där är folk som läser min blogg varje dag (hej mamma   ) så här kommer ett lite kortare inlägg      Inatt så har jag inte sovit jättemycket för m...

Av Mandy Wollersheim - Lördag 18 maj 23:45

Imorse så blev jag lite irriterad på mej själv när jag vaknade 7:30 och var klarvaken... PÅ EN LÖRDAG      Men jag tog tillfället i akt att gå på toa och sen även gå ut och öppna i mitt växthus innan jag gick in och la mej igen och somnade rätt s...

Av Mandy Wollersheim - Fredag 17 maj 22:00

Detta inlägget kommer att vara lite mörkare än vad jag brukar skriva och jag ber om ursäkt för att du sitter mitt i detta mamma men du vet att jag älskar dej och ALLTID kommer att göra!   Jag försökte precis (vid 15:30) att sträcka ut en hand och...

Av Mandy Wollersheim - Torsdag 16 maj 23:45

Helt ärligt så är jag så trött i hjärnan idag så jag vet med 100 % säkerhet att detta inlägget kommer att vara super rörigt men jag tänker skriva ändå så det får ni helt enkelt leva med      I alla fall så kom jag i säng vid 1 imorse och somnade ...

Av Mandy Wollersheim - Onsdag 15 maj 23:45

Alltså inatt så har jag sovit rätt så bra från klockan 1 men sen så vaknade jag med ett jäkla ryck av att det brakade till i lägenheten så jag trodde på riktigt att det var en lastbil som hade kört in i lägenheten för så jäkla högt var ljudet      ...

Månen just nu

Mandy

 

Namn: Mandy 

Smeknamn: Pandy eller Flannels

Hårfärg: Eldrött sedan 2011

Född: 30/10 - 1991

Hobbys: Bilar, fotografera, göra ljus och pyssla

 

Diagnoser:

Migrän

Fibromyalgi

Hypermobilitetssyndrom (överrörliga leder)

 

Destiel (Dean & Cas från Supernatural) shipper 💚💙

 

 

 

Mandys.Destiel.Bookshelf

 


Ovido - Quiz & Flashcards