DenDagligaKampenMotSmärtan

Direktlänk till inlägg 18 november 2021

Tänt var det här!!!

Av Mandy Wollersheim - 18 november 2021 20:00

Idag så har jag testat min nya ljusform som jag fick i mitt överrasknings paket från Tvålköket. Formen är riktigt fin och ljuset blev fint när det var färdigt men det fanns lite fallgropar på vägen och även med resultatet.

 

Jag ska förklara vad problemen var/ är:

 

1.

I paketet som jag fick igår så fanns det ingen beskrivning på hur jag skulle göra ljuset. Jag är van vid att göra ljus i soja vax och det vaxet kan jag utantill hur varmt det ska vara när jag häller upp i bukar eller gör bakverk men med detta nya blockljusvaxet så hade jag ingen aning. Jag fick göra lite sökningar på google men hittade ändå ingen info så jag gjorde på samma sätt som när jag gör mina soja ljus och då blev vaxet för kallt så det lämnade streck i själva ljuset (luftbubblor).

 

2.

Det stod ingen stans hur mycket vax jag behövde för att göra ett ljus i denna ljusformen utan den informationen lyckades jag hitta på Joels Vaxfabriks hemsida där de även säljer likadana formar. Så på det sättet så kunde jag räkna ut att jag behövde ca 138 gram vax.

 

3.

Det färdiga ljuset ser jättefint ut men när man tänder veken så blir den ruskigt hög och sotar som tusan vilket betyder att det är en veke som är för stor för den formen. Det kan man ju tycka är lite mysko att ett företag som säljer ljus och även tillverkar ljus själv inte har koll på vilken storlek på veke som dom borde skicka med i ett överraskningspaket. Men jag har räknat ut nu att det behöver vara en mycket mindre veke så det ska jag köpa så att jag kan göra fler ljus för som sagt så blir själva ljuset jättefint men det går ju inte att veken blir nästan 10 cm hög, sotar och luktar väldigt bränt.

 

   

Jag testade den neongröna färgen och jösses va fin den är   

 

När jag tog ut ljuset ur formen så var där som sagt luftbubblor eftersom vaxet var för svalt när jag hällde. Titta själv på denna bilden som jag tog innan jag pudrade på med mica pulver för att gömma sträcken.

   

Som ni ser så ser detta ljuset här ovan bättre ut för det skimrar av micapulvret så man inte tittar efter sträcken. Jag gillar verkligen färgen   

 

Nu till när jag skulle testbränna det... 

... det gick ju inget vidare eftersom veken är för stor så lågar blir alldeles för stor och smälter vaxet alldeles för snabbt. Där av att ljuset sotar och luktar bränt!

   

Jag får helt enkelt köpa några olika mindre vekar och testa vilken som är bäst eller fråga på Joels Vaxfabrik vilken veke dom rekommenderar. 

 

Förutom detta ljuset så gjorde jag två andra ljus också men dom kan jag inte visa här på bloggen än för den som ska få det är nog inne och läser här lite då och då   

 

Men jag gjorde även en tårta av blockljusvaxet som blev över för jag hällde ju så klart upp för mycket. Tårtan blev väldigt bra och jag har redan idéer för nya som jag ska testa imorgon   

   

Ha i åtanke att detta är ett testljus där jag testade lite olika saker för att se vad som blev snyggt. Nu vet jag vad jag ska och inte ska göra i framtiden när jag gör sådana här ljus.

 

Jag började även att måla på min jultomte som jag gjorde i hudfärg för lite mer än en vecka sedan och jösses vad pilligt det är och extremt ansträngande för min rygg och mina fingrar. Har kommit halvvägs men är helt slut i kroppen nu. Min stackars rygg skriker och min handled och mina fingrar gör fruktansvärt ont!! Men det blir väldigt bra. Jag får se om jag kan fortsätta imorgon eller om min kropp behöver en återhämtningsdag.

     


Jag insåg precis när jag såg bilderna att det är en naked Santa just nu   hahahaha

 

Han ska få en röd dräkt och en brun säck så blir det nog bra sen. Men jag måste beställa mej för ifall han ska ha svarta eller röda vantar på sej. Vad tycker du? Kommentera gärna!

 

Nu ska jag bara försöka ta det allmänt lugnt innan jag ska gå och lägga mej för det kommer att bli en tidig kväll i kväll för ut över att ha ont överallt så är jag supertrött så att jag knappt kan hålla mina ögon öppna men jag vet med säkerhet att om jag går och lägger mej nu så kommer jag att vakna vid 10 igen och sen inte kunna sova mer så då väntar jag hellre några timmar till innan jag går och lägger mej så får jag en god natts sömn!

 

Det får nog bli att sjunka ner i soffan och lyssna på Antenne Niedersachsen medans mina mediciner börjar värka och medans min varma riskudde mjukar upp nacken. Sen så får jag ju inte glömma att göra min dagliga tyskalektion på DuoLingo för då blir jag av med mina poäng. Jag är uppe i 57 dagar på raken nu!

 

Var rädda om er

Mandy 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mandy Wollersheim - Måndag 13 maj 23:15

Inat så fick jag tvinga mej själv att lägga ifrån mej min Destiel bok vid 2 tiden för den är så sjukt jäkla bra (jag har läst den 2 gånger innan) så jag vet ju vad som ska hända och det är såååååå sjukt svårt att bara lägga ifrån sej boken och försök...

Av Mandy Wollersheim - Söndag 12 maj 23:45

Inatt har jag inte sovit bra alls!   Jag gick och la mej vid midnatt men somnade inte förrens vid 5 imorse för jag hade så jäkla ont i hela kroppen så det gick bara inte att sova      Men när jag väl somnade då vid 5 så lyckades jag sova fram...

Av Mandy Wollersheim - Lördag 11 maj 23:45

Igår så kom jag i säng vid midnatt och sen så somnade jag som en klubbad säl innan jag ens hann att lägga huvudet på kudden för att sen inte vakna förrens pappa ringde vid 7 för att höra hur det var med mej idag och om jag hade sovit gott        ...

Av Mandy Wollersheim - Fredag 10 maj 23:30

Ja nä men vad ska man säga mer än att jag inte kom i säng i tid i natt heller för jag va inte på plats i sängen förrens klockan var en bra bit efter 2 för jag skulle egentligen bara ha tittat på ett avsnitt av Below Deck men det blev ju så klart någr...

Av Mandy Wollersheim - Torsdag 9 maj 22:00

Jösses inatt kom jag verkligen inte i säng i tid utan jag tror att klockan var runt 3 när jag landade i sängen och sen så var hon nog närmare 4 innan jag släckte för jag fastnade på TikTok efter att jag hade kollat på X-antal avsnitt av Below Deck   ...

Månen just nu

Mandy

 

Namn: Mandy 

Smeknamn: Pandy eller Flannels

Hårfärg: Eldrött sedan 2011

Född: 30/10 - 1991

Hobbys: Bilar, fotografera, göra ljus och pyssla

 

Diagnoser:

Migrän

Fibromyalgi

Hypermobilitetssyndrom (överrörliga leder)

 

Destiel (Dean & Cas från Supernatural) shipper 💚💙

 

 

 

Mandys.Destiel.Bookshelf

 


Ovido - Quiz & Flashcards