DenDagligaKampenMotSmärtan

Inlägg publicerade under kategorin 2021

Av Mandy Wollersheim - 13 oktober 2021 18:00

Efter mitt förra inlägg så gick jag och la mej och kunde faktiskt sova lite vilket var skönt! Och jag har även fått upp värmen så nu är jag helt genomsvettig istället...underbart 🙄

 

I alla fall så kom mitt fingerstöd med posten idag och det visade sej att där var två uppsättningar så jag kan ha på båda händerna om jag skulle behöva. Det gör att priset känns lite bättre för bara en uppsättning för 320 kronor är rätt så dyrt. Men det är ju bra kvalitet för det är en medicinsk produkt från Apotea så jag är nöjd. Det sitter bra på fingrarna och gör faktiskt nytta. 

   

 

Dagens smärta har väl varit ganska okej om man inte räknar med att kroppens temperatur har hoppat upp och ner. Här kommer dagens bild: 

 

Nej nu ska jag titta vidare på One Tree Hill för det börjar bli spännande nu (har sett serien ett par gånger innan) och då är det roligare att sträcktitta. Just nu så är jag på säsong 3 episod 11. Från nu så händer det nya saker hela tiden och det gillar jag verkligen. 

 

Var rädda om er

Mandy


Av Mandy Wollersheim - 13 oktober 2021 10:45

Idag spökar smärtan verkligen till det i min kropp! Sitter i soffan med långbyxor och långärmad tröja och värmen på över 25 grader men ändå så fryser jag så att jag nästan huttrar. I vanliga fall så har jag shorts och linne på mej och klagar om värmen ens kommen i närheten av 25 men idag så vill kroppen verkligen inte bli varm. Har testat att dricka varmt och även att försöka stretch lite för att få igång blodcirkulationen med det går inte. Är även extremt trött idag och har ont i ländryggen, höften, magen och ljumsken på höger sida.

 

Nej jag ska nog varma min vetekudde och krypa ner i sängen ett tag och se om jag kan få vila lite. Förhoppningsvis så känns det bättre efter några timmars sömn och ikväll så blir det nog ett låååååångt varmt bad!

 

Var rädda om er

Mandy

Av Mandy Wollersheim - 12 oktober 2021 18:15

Det finns inte så mycket att skriva nu förutom att göra en dagens smärta uppdatering så den kommer här: 

 

Som det visar på bilden så har det varit en vandrande smärtdag idag. Jag skrev ju i morse att jag hade ont i knävecken och det gick vidare till att göra ont i utsidan av höger vad. Sen så började båda handlederna att göra ont och strula och nu så har jag ont i höger sida, skinka och ljumske. Ut över det så har jag fortfarande ont mitt i pannan där jag masserade alldeles för hårt när jag hade migrän sist. Så det har blivit som ett blåmärke på insidan där som inte syns men som verkligen känns. 

 

Det är så gulligt när jag sitter i soffan och lyssnar på Drama Queens podden och Simba ligger vid sidan om. Han är så uppmärksam på var jag har ont och jag kan se det i hans ögon att han vill hjälpa och det gör han verkligen genom att bara ligga nära. Älskar den där lilla pälsbollen! Han är min håriga son 💖

 

Nej det får vara nog för nu för jag har för ont i handlederna och fingrarna för att skriva mer.

 

Var rädda om er

Mandy

Av Mandy Wollersheim - 12 oktober 2021 08:15

Idag så tar jag det allmänt lugnt och lyssnar på min kropp. Känslan idag är lite som dagen efter fast utan spriten dagen före. Det känns liksom som att kroppen gå på autopilot. 

 

Smärtan sitter mest i knävecken idag och känns som två tennisbollar som sväller. Det känns verkligen som att det skulle synas men det gör det inte. Det ser ut precis som vanligt och det är störigt! Jag hade varit gladare om det syntes var jag hade ont. Tänk om hela min kropp hade varit täckt av blåmärken och varit svullen. Då hade folk förstått!

 

Såhär känns det: (Detta är inte min bild. Den är lånad från google!)

 

 

Ja idag känns det lite som på den bilden faktiskt. Smärtan i knävecken kan jag liksom känna av men resten av kroppen gör ont men jag kan inte känna var det gör ont utan det gör ont typ överallt!

 

Nej nu ska jag sätta mej tillbaka i soffan och lyssna vidare på Drama Queens podden och klappa Simba (min katt). Ett av mina favorit ljus får också brinna i bakgrunden. Det är ett av mina handgjorda ljus så klart. Med doft av tranbär.

    

Vi hörs senare ikväll med dagens smärtuppdatering

 

Var rädda om er

Mandy

Av Mandy Wollersheim - 11 oktober 2021 18:15

Något som jag har funderat över de senaste dagarna är vart denna intensiteten av smärtan kom ifrån. Jag har ju haft ont i kroppen i flera år nu men just den här smärtan som jag har haft i ca 2 månader nu är ny. Innan så har jag liksom kunnat göra vanliga saker utan behöva tänka på konsekvenserna men nu känns det som att någon har dragit undan mattan från under fötterna på mej.

 

Antingen så har jag haft denna smärtan hela tiden och bara försökt lura mej själv att jag mår bra genom att trycka undan den och på med ett leende på läpparna eller så har den faktiskt blivit såhär illa de senaste månaderna. Det är skrämmande att tänka att det kan bli såhär. Allt som jag har tagit för givet innan är en kamp nu!

 

Att resa mej ur soffan, sängen eller bilen gör fruktansvärt ont i ryggen och höfterna. Att ligga i sängen gör ont i hela kroppen och den domnar bort av smärtan samtidigt som jag känner smärtan. Nacken gör ont och båda axlarna strular vilket gör det svårt att använda armarna och fingrarna. Tänk dej att till exempel ditt ben sover. Då känns det ju som att man har nålar eller glas i benet. Då känns det ju som att benet inte funkar samtidigt som det bränner och gör ont. Så känns det i min kropp varje dag!

 

De senaste dagarna så har jag haft så ont i vänster ringfinger att jag har varit tvungen att tejpa ihop det med långfinger för att jag inte ska skrika till om jag råkar stöta till fingret. Jag tycker även att det ser ut som att mina fingrar har blivit senigare om det ens är ett ord. Det ser liksom ut som att dom har blivit spinkigare så att senorna och benen syns. Så sjukt svårt att förklara men fingrarna ser typ döda ut. Ibland så blir naglarna alldeles blåa/lila och det sticker i fingrarna men sen helt plötsligt så är dom rosa och fina igen.

 

Jag har sökt runt lite på Google och hittade skydd som man kan använda på fingrarna så det har jag köpt nu och hoppas att det kommer imorgon eller på onsdag.

 

Herre gud hur supersvårt det är att skriva på datorn nu när jag har fingrarna tejpade. Det tar dubbelt så lång tid 😂

 

Dagens smärta är denna: 

 

Huvudet, ländryggen och fingret.

 

Nu ska jag titta vidare på One Tree Hill och njuta av mitt kaffe.

 

Var rädda om er

Mnady

Av Mandy Wollersheim - 11 oktober 2021 09:15

Idag så önskar jag att jag kunde ta av mitt skinn och hänga upp det på en hängare ett tag för det känns som att skinnet sitter för hårt på kroppen och att kläderna sitter för hårt. Jag vet ju att skinnet inte sitter för hårt och att kläderna inte gör det heller men det känns så idag!

 

Dessutom så kliar det i skinnet och typ dunkar i huvudet. Inte någon riktig huvudvärk eller migrän utan typ som att någon har sågat av toppen på mitt huvud, tagit ut hjärnan och fyllt tomrummet med bomull. Kan inte riktigt förklara hur det känns.

 

I alla fall så ville jag bara titta förbi och berätta detta men nu ska jag tända ett av mina handgjorda ljus, dricka en kopp kaffe och lyssna vidare på Drama Queens podcasten som jag skrev om igår.

 

Var rädda om er

Mandy 

Av Mandy Wollersheim - 10 oktober 2021 16:45

Idag har vi  varit och ställt undan husbilen för vinterförvaring. Detta året har varit ett all time low när det gäller att vara ute och köra med den. Den har rullat hela 6 mil sedan vi tog ut den från vinterförvaringen i våras. Hoppas verkligen att nästa år blir bättre både när det gäller Covid-19 och min smärta. Förhoppningsvis så kan jag få den hjälpen jag behöver av läkaren den 19 oktober!


Här är en bild på pärlan innan dörrarna stängdes för 2021:

 

 

Efter att vi hade varit och ställt in den så körde brossan oss hem så att pappa kunde hämta sin bil och sen körde vi till farmor där vi bestämde oss för att köpa mat från Grilleken till middag. Pappa och farmor åt hamburgare och jag åt fish & ships.

 

När vi hade ätit färdigt så var vi så sjukt mätta så vi höll på att sprängas! Självklart så blev det kaffe till efterrätt.

 

Sen så körde jag och pappa till stan för att handla lite. Det blev en ny lykta till farfars grav. Det blev jättefint!

     


Dagens smärta har varit väldigt vandrande. Det började med att jag hade ont i vänster ringfinger och sen så gick det upp i nacken där det till slut blev migrän så att jag var tvungen att ta migränmedicin. Sen så under dagen så började vänster smalben och vad att krångla och sen så gick upp i ländryggen. Så var det under mestadels av dagen tills jag skulle stänga kofferten på bilen och sträckte ryggen tillsammans med höger skuldra. Efter det så har jag ont typ överallt!

 

 

I alla fall så har jag smort ryggen med Hot & Cold liniment och tagit min medicin så nu ska jag vila lite med några avsnitt av podden Drama Queens där Bethany Joy Lenz (Haley), Hilarie Burton (Peyton) och Sophia Bush (Brooke) från One Tree Hill pratar om sin tid under inspelningen av just One Tree Hill.

Den finns att lyssna på på Spotify

 

Var rädda om er

Mandy  

Av Mandy Wollersheim - 9 oktober 2021 21:30

Idag har det varit en hyffsat bra dag när det kommer till smärtan. Den har nästan bara suttit i ryggen och lite i knäet. 

 

Jag och pappa har varit på Väla där han skulle köpa en ny handsfree och sen så passade jag på att bjuda honom på fika på Espresso House.  Vi delade på en Caramle Cheesecake och sen vars en kaffe. Pappa tog en Latte som han alltid gör men jag drack en Flat White för det tycker jag är gott som omväxling ibland. Dock så älskar jag Latte jag också 😉

Efter fikan så körde vi till Ängelholm där vi handlade lite sånt där tråkigt som man måste ha hemma. Men på Lidl så passade jag på att köpa mej en TENS apparat som är gjord för att ha på handleden men jag ska använda min på både handleden och på vaderna när jag har ont. Speciellt om jag vaknar på nätterna och har ont. Då kan det vara skönt att sätta på den och kanske få krampen att släppa i vaderna. 

 

 

Dagens smärtställen är dessa:

 

Som vanligt så är det ju lite smärta här och lite smärta där 🙃

 

Nä nu ska jag käka lite mer naturgodis och titta vidare på One Treee Hill som jag har börjat titta på igen. Det är en favorit! Jag växte upp med den serien bland andra. 

 

Var rädda om er

Mandy 

Månen just nu

Mandy

 

Namn: Mandy 

Smeknamn: Pandy eller Flannels

Hårfärg: Eldrött sedan 2011

Född: 30/10 - 1991

Hobbys: Bilar, fotografera, göra ljus och pyssla

 

Diagnoser:

Migrän

Fibromyalgi

Hypermobilitetssyndrom (överrörliga leder)

 

Destiel (Dean & Cas från Supernatural) shipper 💚💙

 

 

 

Mandys.Destiel.Bookshelf

 


Ovido - Quiz & Flashcards